راه اندازی مجدد رآکتور تولید پلوتونیوم در کره شمالی


تحلیلگران آمریکایی اظهار داشتند کره شمالی ظاهرا فعالیت یک رآکتور در این کشور که پلوتونیوم تولید می‌کند را از سر گرفته و به تهدیدهایش برای افزایش ذخیره تسلیحات هسته‌ای خود عمل کرده است.

تحلیلگران آمریکایی اظهار داشتند کره شمالی ظاهرا فعالیت یک رآکتور در این کشور که پلوتونیوم تولید می‌کند را از سر گرفته و به تهدیدهایش برای افزایش ذخیره تسلیحات هسته‌ای خود عمل کرده است.

موسسه آمریکا - کره در دانشگاه جان هاپکینز آمریکا اعلام کرد: تصاویر گرفته شده از طریق ماهواره‌ها در تاریخ 31 اوت نشان می‌دهد که بخار سفیدی از ساختمان مجاور رآکتور پنج مگاواتی پلوتونیوم واقع در تاسیسات هسته‌ای یونگ بیون کره شمالی در حال خارج شدن است.

 

بنا به اعلام نیک هانسن و جفری لوئیس، محققان این موسسه این تصاویر نشان می‌دهد که کره شمالی ظاهرا این رآکتور را مجدد فعال کرده است.

 

این موسسه گفت: این رآکتور قادر به تولید شش کیلو پلوتونیوم در هر سال است که پیونگ یانگ می‌تواند از آن برای افزایش آهسته حجم ذخایر تسلیحات هسته‌ای خود استفاده کند.

 

در ماه آوریل گذشته کره شمالی اعلام کرده بود، فعالیت همه تاسیسات در بیونگ بیون را از سر خواهد گرفت تا کیفیت و کمیت نیروی نظامی هسته‌ای خود رامقاوم سازی و تقویت کند.

 

این وعده همزمان با بالا گرفتن تلاش‌های بین‌المللی بر سر کره شمالی به دنبال انجام سومین آزمایش هسته‌ای آن داده شد.

 

کره شمالی رآکتور بیونگ بیون را در ماه ژوئیه 2007 بر اساس توافق خلع سلاح با کمیته متشکل از شش کشور در ازای دریافت کمک تعطیل کرد و عملا برج خنک‌کننده آن را باز کرد تا تعهد خود را نشان دهد.

 

این رآکتور تنها راه کره شمالی برای تولید پلوتونیوم است و این کشور با استفاده از پلوتونیوم در سال‌های 2006 و 2009 آزمایش هسته‌ای انجام داد.

 

هنوز دولت خارجی و کارشناسان نتوانستند تعیین کنند که آیا کره شمالی در سومین آزمایش هسته‌ای خود در ماه فوریه پلوتونیوم استفاده کرده است یا خیر اما گفته شده که حکومت کره شمالی در تلاش برای تولید اورانیوم به منظور رسیدن به راه دومی برای تولید بمب اتمی است.

 

همچنین یک موسسه دیگر به نام موسسه دانش و امنیت بین‌الملل نتایج مشابهی را درباره بررسی تصاویر جدید ماهواره‌ای اعلام کرد.

 

این موسسه گفت: از سرگیری رآکتور بیونگ بیون مانع تلاش‌های دیپلماتیک جدید نخواهد شد و کره شمالی همچنین نیازمند دو تا سه سال زمان برای تولید سوخت محتوی پلوتونیوم است.

 

دیوید آلبرایت و رابرت آواجیان، دو محقق این موسسه در تحلیلی نوشتند: هنوز زمان برای مذاکره بر سر تعطیل کردن این رآکتور پیش از آنکه کره شمالی بتواند از این پلوتونیوم جدید در سلاح‌های هسته‌ای استفاده کند، وجود دارد.

 

آنها تاکید کردند: اگر در شش ماه آینده تعطیلی این رآکتور به دست بیاید تا ‌آن زمان این رآکتور مقدار بسیار ناچیزی پلوتونیوم تولید کرده است.

 

این افشاگری در حالی انجام شد که گلن دیویس، فرستاده ویژه آمریکا به کره شمالی در سفری به منطقه تلاش کرد تا به منظور اقدام بعدی واشنگتن زمینه‌سازی کند.

 

دیویس در سئول گفت: در حال حاضر ما شاهد رفتار مثبتی از سوی کره شمالی به سوی عمل به وظایف و تعهداتش و پایبندی به قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل نیستیم و ما نیازمند آن هستیم که شاهد آن باشیم.

 

وی افزود: البته ما از گفت‌وگو با کره شمالی استقبال می‌کنیم. من به عنوان دیپلمات بسیار علاقه‌مند به بازگشت به مذاکره هستم اما فکر می‌کنم که مهم این است که ما این کار را هنگامی که شرایط مهیا باشد، انجام دهیم.

 

همچنین سفر وی چند روز پس از سفر رابرت کینگ، فرستاده حقوق بشر آمریکا در کره شمالی انجام شد.

 

کینگ به پیونگ یانگ رفت تا کنت بائه، شهروند بازداشت شده در کره شمالی را آزاد کند.

جهت اطلاع از آخرین تغییرات وب سایت نازترین در خبرنامه وبلاگ ثبت نام کنید:




نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



جمعه 22 شهريور 1392